بلاگ شخصی مصطفی کلانتری فرد

بلاگ شخصی مصطفی کلانتری فرد

تکنیک هایی برای قیمت گذاری پروژه طراحی سایت

تکنیک هایی برای قیمت گذاری پروژه طراحی سایت

۱۱ مهر ۱۳۹۹
| توسط مصطفی
| 3375بازدید
| ۴ دیدگاه

تکنیک هایی برای قیمت گذاری پروژه طراحی سایت

سلام. اگر مطالب قبلی من رو مطالعه کرده باشید، تا اینجا با نقشه راه تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت‌اند و برنامه نویس بک‌اند آشنا شدین. همچنین در آخرین مطلب، شما رو با مقدمات مورد نیاز برای دریافت اولین پروژه واقعی طراحی سایت آشنا کردم.
اما سوالی که بسیاری از دوستان بعد از یادگیری و تسلط بر طراحی سایت از من میپرسن این هست که "اگر موفق به دریافت پروژه‌ای شدیم، چطور هزینه طراحی سایت رو برآورد و به مشتری اعلام کنیم؟"

اگر شما هم دغدغه برآورد هزینه طراحی سایت رو دارید، این مطلب رو تا آخر مطالعه کنید.


چطور پروژه طراحی سایت را قیمت گذاری کنیم؟

قبل از هرچیز باید بگم که طراحی سایت، یک خدمات تخصصی هست و در اکثر مواقع نمیشه یک قیمت یا تعرفه ثابت رو برای اون در نظر گرفت. این یعنی شما برای هر پروژه باید نیازهای مشتری رو بدونید و نسبت به اون نیازها قیمت رو محاسبه کنید. شاید در ابتدا این کار کمی سخت به نظر برسه، ولی با گرفتن چند پروژه و کسب تجربه کافی، به مرور زمان برآورد قیمت برای شما راحت و یا به گونه‌ای غریزی میشه.

برای محاسبه هزینه پروژه طراحی سایت باید معیارهایی رو در نظر داشته باشید. این موارد رو هنگام دریافت هر پروژه با خودتون مرور کنید تا به یک عدد منطقی و رضایت‌بخش برسید.

مطالبی که در این آموزش مطالعه می‌کنید، نتیجه چند سال تجربه هست و روشی هست که من برای قیمت گذاری پروژه های طراحی سایت از اون استفاده می‌کنم. پیشاپیش امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع بشه.

نکته مهم: من سعی دارم در این آموزش شما رو با "تکنیک های قیمت گذاری طراحی سایت" آشنا کنم و صرف نظر از اینکه شما با چه زبان برنامه‌نویسی طراحی سایت رو انجام میدین، از CMS آماده یا اختصاصی استفاده می‌کنید یا هرچیز دیگه‌ای، این تکنیک ها میتونن به شما کمک کنن.


1. یه قیمت پایه با ویژگی‌های تعریف شده داشته باشید

بهترین کار برای اینکه حد و مرز برآورد قیمت و استعلام به مشتری رو بدونید، این هست که حداقل ها رو مشخص کنید. حداقل ارزش طراحی سایت توسط شما چقدر هست؟ برای طراحی یک سایت پایه، حداقل چه امکاناتی رو با چه قیمتی پیش‌بینی می‌کنید؟

اجازه بدین این مورد رو با یه مثال برای شما شفاف کنم. فرض کنید طراحی یک سایت پایه توسط شما شامل پیاده سازی صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما و صفحات مربوط به خدمات باشه. علاوه بر اون ناحیه مدیریت این بخش ها رو در اختیار مشتری قرار میدین. بنابراین به سادگی می‌تونید یک قیمت پایه برای پیاده سازی چنین سایتی در نظر بگیرید. این حداقل مبلغی هست که شما برای طراحی یک سایت دریافت می‌کنید و به هیچ عنوان حاضر به دریافت مبلغی کمتر از اون نیستید.


نیازها و امکانات مورد نظر مشتری رو به خوبی شناسایی کنید

2. نیازها و امکانات مورد نظر مشتری رو به خوبی شناسایی کنید

بعد از تعیین حداقل مبلغ قابل دریافت برای پروژه های طراحی سایت، نوبت به بررسی نیاز های مشتری و افزایش مبلغ پایه، نسبت به امکانات مورد نظر میرسه. سعی کنید به طور کامل نیاز های مشتری رو شناسایی کنید و یک پروپوزال کامل و شفاف تهیه کنید. بعد از در دست داشتن لیست امکانات و ویژگی های مورد نظر، نوبت به محاسبه و برآورد قیمت میرسه. اما احتمالا سوال جدیدی برای شما پیش میاد که، هر ویژگی شامل چه مبلغی میشه؟

برای برآورد قیمت هر ویژگی، باید به دو سوال پاسخ بدین:

1. پیاده سازی این ویژگی چقدر از من زمان میگیره؟

زمان، یکی از مهمترین معیار های برآورد قیمت در هر یک از بخش های طراحی سایت از جمله طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی فرانت‌اند و برنامه‌نویسی بک‌اند به حساب میاد. زمان و تخصصی که شما برای ارائه خدمات به کار می‌گیرید، هر دو دارای ارزش بخصوصی هستن. بنابراین هرگز پیشنهاد نمیدم زمان و تخصص خودتون رو ارزان ارائه بدین!

2. این ویژگی چقدر برای مشتری دارای ارزش هست؟

گاهی اوقات شاید مدت زمان پیاده سازی یک ویژگی معیار خوبی برای برآورد قیمت نباشه! به عبارتی ممکنه پیاده سازی یک ویژگی از شما زمان بسیار کمی بگیره اما از طرفی، ارزش پیاده سازی اون ویژگی برای مشتری بسیار بیشتر از زمانی هست که شما برای پیاده سازی صرف می‌کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما تنها در یک روز قادر به استفاده از api درگاه پرداخت در وب سایت مشتری هستید. در مقابل، اگر پیاده سازی و طراحی یک اسلایدر، به همان میزان از شما زمان و انرژی بگیره، به نظر شما آیا واقعا مدت زمانی که طول یک روز برای اتصال درگاه به وب سایت میگذارید، با زمانی که برای افزودن اسلایدر صرف می‌کنید، برای مشتری دارای ارزش یکسانی هست؟


3. هزینه ها رو محاسبه و به مبلغ پروژه اضافه کنید!

یکی از مهم‌ترین مواردی که من در استعلام قیمت طراحی سایت به مشتری در نظر می‌گیرم، برآورد هزینه ها و افزودن این مبالغ به مبلغ نهایی قرارداد هست. اگر شما هم برنامه‌ای برای کسب درآمد از فروش دامنه، فضای میزبانی یا مواردی امثال اینها ندارید، هزینه خرید و دریافت این سرویس ها رو بصورت جداگانه از مشتری دریافت کنید.


یه تمرین ساده برای قیمت گذاری پروژه طراحی وب

یه تمرین ساده برای قیمت گذاری پروژه طراحی وب

برای تسلط بر قیمت گذاری انواع پروژه طراحی سایت، با در نظر گرفتن موارد گفته شده سعی کنید انواع پروژه های رایج رو در نظر بگیرید و هزینه اون ها رو برآورد کنید. شاید بهتر باشه برای درک بهتر این تمرین، یک پروژه رو به عنوان مثال قیمت گذاری کنیم. (یادتون باشه این فقط یه مثال هست و اعداد گفته شده باید توسط شما و نسبت به تخصص خودتون تعیین بشن.)

فرض کنید شما برای پیاده سازی یک سایت دارای صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما، لیست و شرح خدمات و همچنین پنل مدیریتی وب سایت، مبلغ 1 میلیون تومان رو به عنوان مبلغ پایه در نظر گرفتید. مشتری شما تصمیم به افزودن بخش بلاگ آموزشی به این وب سایت رو می‌گیره. اگر پیاده سازی بخش بلاگ آموزشی از شما زمانی معادل 6 ساعت میگیره، بنابراین شما میتونید مبلغ 300 هزار تومان به مبلغ پایه اضافه کنید. حال اگر مشتری قصد افزودن امکان دسته بندی به بلاگ رو داشته باشه، شما می‌تونید این مبلغ رو به 500 هزار تومان افزایش بدین.

در حالتی دیگه، فرض کنید مشتری قصد افزودن درگاه پرداخت برای ثبت سفارش آنلاین خدمات رو داشته باشه. اگر پیاده سازی و استفاده از درگاه پرداخت در وب سایت از شما زمانی معادل 6 ساعت رو بگیره، با توجه به اینکه افزودن درگاه پرداخت امری به مراتب سخت‌تر و همچنین برای مشتری ارزشمندتر هست، شما می‌تونید مبلغی معادل 700 هزار تومان به مبلغ نهایی اضافه کنید.

در نتیجه پیاده سازی وب سایتی با امکانات پایه نظر گرفته شده همراه با افزودن بلاگ آموزشی و درگاه پرداخت به وب سایت، مبلغی معادل 2 میلیون و 200 هزار تومان برآورد میشه. همچنین این نکته رو در نظر داشته باشید که مبلغ برآورد شده بدون در نظر گرفتن هزیه خرید و هاست و دامین هست و شما میتونید این هزینه ها رو به مبلغ نهایی اضافه کنید.

اگر ابهام یا سوالی در رابطه با قیمت گذاری پروژه طراحی سایت دارید پایین همین پست از من بپرسید. همچنین خوشحال میشم نظر ارزشمند شما رو در مورد این مطلب بدونم.



نظرات کاربران

سلام ممنون از توضیحاتتون، من ی بار html, css, js یه پروژه ای رو زدم. مشتری در ابتدا یکسری امکانات از من خواستن و گفتن که هزینشو پرداخت میکنن. من نمونه کاری که میخواستن پیدا کردم و براشون فرستادم، گفتن اکیه.
موقع ارسال کامل پروژه، ایشون گفتن ک ازین امکان خوششون نمیاد و تمام وقت من بابت پیاده سازی اون قابلیت از بین رفت و در آخرم گفتن که زودتر پولمو بگیرم تا اعلام شکایت نکردن..
لطفا بگین من باید چه کار میکردم؟
لطفا ی پست در ارتباط با نیاز سنجی درست مشتری و زمانیکه نیازش رو نقض میکنه، یا در بین راه، نیاز دیگه ای رو مطرح میکنه بذارین. تشکر

سلام دوست خوبم
اول از همه باید بگم که اینجور مسائل همیشه دامن گیر برنامه نویس ها و طراحان سایت هستن و اجتناب ناپذیرن. اما برای اینکه بتونید اینجور شرایط رو بخوبی مدیریت کنید تا به ارزش کار و اعتبارتون لطمه‌ای وارد نشه، بهترین کار اینه که قبل از شروع پروژه بطور شفاف نیازسنجی کنید و پروپوزال کامل و روشنی رو تهیه کنید. در نهایت این پروپوزال رو به قرارداد طراحی سایت خودتون ضمیمه کنید و در قرارداد ذکر کنید که هرگونه تغییرات اساسی و افزودن امکانات جدید خارج از موارد ذکر شده، شامل هزینه میشه و با توافق طرفین امکان پذیر هست.
در نهایت از نظر و پیشنهاد ارزشمندت ممنونم و حتما بزودی یه مطلب مفصل در رابطه آماده میکنم 🙏🌹

پاسخ دادن به parisa لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *