بلاگ شخصی مصطفی کلانتری فرد

خدمات

برنامه نویسی سمت کاربر

وقتی دنیای وب به تازگی معرفی شد، تکنیک خوبی بود اگر تمام انرژی خود را برای سرور صرف می‌کردید و خیلی به مرورگر اعتنا نمی‌کردید. به خصوص از آنجا که مرورگرها در آن زمان هنوز کاملا آماده نبودند. حالا جایگاه این موضوع تغییر کرده است به نحوی که ابزارهای مبنی بر مرورگر مثل Angular.js، حالا جایی هستند که اکثر اپلیکیشن‌های تحت وب حضور دارند (جدا از منطق سمت سرور که روز به روز کاهش بیشتری دارد). این کار در حال حاضر توسط مرورگرهای قدرتمند مدرن و صنعتی که موتورهای جاواسکریپت را بسیار سریع اجرا می کنند ساده تر شده است.

به‌طور معمول یک برنامه کامپیوتر سمت کاربر مانند مرورگر وب، که بر روی کامپیوتر محلی کاربر یا ایستگاه کاری اجرا می‌شود و برای کار کرد باید حتماً به یک سرور متصل باشد.

عملیت‌ها ممکن است سمت کاربر اجرا شود زیرا ممکن است به اطلاعات یا توابعی نیاز داشته باشند که در سمت کاربر دردسترس باشند و در سمت سرور در دسترس نباشد. به این علت که کاربر نیازمند مشاهده اطلاعات ورودی است؛ یا اینکه بخاطر پردازش سنگینی که در حالتی که تعداد دستورها زیاد باشد بر روی سرور ایجاد می‌کند.

بعلاوه اگر عملیات‌ها بتوانند در سمت کاربر اجرا شوند بدون اینکه اطلاعاتی در شبکه ارسال کنند باعث کاهش مصرف پهنای باند نیز می‌شود؛ و همین‌طور خطرات امنیتی ناشی از سرقت اطلاعات در شبکه را نیز کاهش می‌دهد.

زمانی که سرور در حالت ارائه خدمات رایج است، برای مثال انطباق پروتکل‌های Http و Ftp، کاربران ممکن است که تعدادی از عملیات‌های سمت سرور را انتخاب کنند که این عملیات به کاربر برگشت داده می‌شود. سپس کاربر این اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد؛ و هنگامی که تجزیه و تحلیل کامل شد نتایج به سرور برگشت داده می‌شوند.